Wat hebben geniale mensen met elkaar gemeenschappelijk? En hoe breng je genialiteit in jezelf tot bloei? Dat zijn de centrale vragen in Het Geheim van Genialiteit, het nieuwste boek van Tijn Touber.

In de vorige aflevering van dit artikel bespraken we het 1e principe van genialiteit: loslaten. In deze aflevering de 2 andere twee principes: ontvangen en onthullen.

2. Ontvangen

Eigenlijk zou je ons menselijke energiesysteem kunnen zien als een radiozender waarmee je afstemt op energie ‘zenders’. Stem je af op ‘lage energie’ omgevingen, bijvoorbeeld angst- of afrekenculturen? Of stem je af op ‘hoge energie’-omgevingen waarin inspiratie, geluk en plezier centraal staat?

  • Geniale muzikanten zoals Wynton Marsalis, Jimi Hendrix of The Beach Boys hebben het vaak over ‘vibes’ waarop zij afstemmen. Het is niet de muziek die zij maken, het is de energie die door hen heen stroomt.
  • Het Amerikaanse tijdschrift Fast Company besloot op een dag om mailreacties van lezers te publiceren die normaal terzijde worden geschoven als ‘te specifiek, te persoonlijk, te weinig relevant voor de lezer’. De reacties op deze rubriek ‘Niet Geplaatste Brieven’ waren overweldigend. Door het persoonlijke en specifieke karakter raakten de mails een gevoelige snaar bij de lezer. En het veranderde de aannames van de redactie over de vraag: ‘wat inspireert onze lezers echt?’
  • Voor het tijdschrift Happinez filosofeerde ik eens met kinderen over relaties. Ze tekenden hun relatienetwerk, het WereldWijde Web van Wonderen en ontdekten wat er mogelijk is als je open staat voor samenwerken. ‘Er is altijd iemand die kan wat jij niet kan. Maar samen kun je alles’

Tips

  • Houd eens een week lang een dagboek bij van je dagelijkse ontmoetingen, afspraken, besprekingen en werkzaamheden. Schrijf bij elk onderdeel of het een hoge of lage energie ervaring is. Hoe denk je dan over jezelf en anderen?  Hoe voel je je? Wat doe je in beide situaties anders? Wat kun je doen om succesvol te zijn in ‘lage energie omgevingen?’. Stem je geest af op een ‘hoge energie’ omgeving en handel vanuit dit perspectief.
  • Wat zou er gebeuren als je het idee van Fast Company gebruikt om: geschikt personeel te vinden in het stapeltje Afgewezen Kandidaten, nieuwe productideeën ontwikkelt op basis van klachtenbrieven? Soms kloppen mogelijkheden zachtjes aan onze deur. En klinken ze anders dan we dachten.
  • Je kunt altijd leven en werken met  je eigen WereldWijde Web van wonderen. Stel je Ongebruikelijke Vraag eens in het netwerk van Durf te vragen. Maak een mindmap en zet in het midden je droom of je ambitie. Plaats daar vervolgens de mensen omheen uit je netwerk en zie hen als verbindingen met je droom. Je zult merken dat ze je precies geven wat je nodig hebt. Als je het wilt ontvangen.

3. Onthullen

Genieën weten hun inspiratie tot leven te brengen in de kleinste dingen die ze doen.

  • Een grote verzekeraar had al tijden woorden als ‘duurzaam ondernemen’ en maatschappelijk bewustzijn’ in haar beleidsnotities staan. Maar het ging pas leven toen medewerkers de opdracht kregen om iedere ruimte beter achter te laten dan ze die hebben aangetroffen. De vergaderkamers, de koffiehoek, maar ook de toiletten en de treincoupé waarin je naar je werk reist.
  • Kinderen spelen een ingewikkeld strategiespel op hun computer, niet door eerst de handleiding te lezen, maar door gewoon te beginnen. Ze zien vanzelf wat er gebeurt, merken de kleine signalen op en ervaren hoe de spelregels zich ontvouwen door te experimenteren. Ze ‘lezen’ als het ware het spel, zoals Johan Cruijff een wedstrijd kan ‘lezen’. Je ziet in complexe situaties de patronen en verbanden omdat je geest niet wordt afgeleid door stappenplannen, rijtjes en theorieën over hoe het zou moeten. De werkelijkheid trekt zich zelden iets aan van ‘zou moeten’.
  • Mahatma Gandhi had als visie om India te bevrijden van de Britse overheersers. In plaats van op te roepen tot gewapende strijd begint hij in maart 1930 een zoutmars van 400 kilometer naar de Indische Oceaan. Hij vraagt mensen om hem aan te moedigen bij elke stap die hij zet en brengt met zijn initiatief meer dan 60.000 mensen in beweging.

Tip:

  • Wil je een nieuw idee, product of dienst presenteren? Breng het dan eens terug tot een eenvoudig prototype zoals kinderen dat zouden doen. Een kijkdoos. Of bedenk een denkbeeldige verpakking voor je dienst: welke kleuren. materialen , geuren en geluiden gebruik je? Dit maakt het voor je publiek -collega’s, afdelingen- gemakkelijker zich er mee te verbinden en er aan bij te dragen.

Tot slot:

De uitdaging voor mensen en organisaties is om grote doelen en ambities terug te brengen tot een actie die zo klein is dat niemand daar nee tegen kan zeggen. Een zoutmars. Bedenk elke dag een kleine schijnbaar onbeduidende stap die jouw grote droom in zich draagt. En geef niet op!

Lees meer in Het Geheim van Genialiteit, van Tijn Touber of download het gratis Bij-de-handboek voor Doorbraakdenkers.

Meer genialiteit tot bloei brengen in jouw team of organisatie? Start met een inspirerende werksessie Breng de Doorbraakdenker in jezelf tot bloei. Als kick off voor nieuwe projecten.