In december 2011 werkten kinderen in de Queensland Art Gallery, Brisbane, samen aan het kunstwerk The Obliteration Room van kunstenaar Yayoi Kusama. Een witte ruimte met daarin een witte stoel, piano en tafel dienden als canvas om stickers te plakken. In twee weken tijd werd de ruimte getransformeerd in een zinderend kleurenfeest.
Hoe de kinderen werkten is een mooie metafoor over samenwerken en ondernemen. Stel nou dat dit niet gaat over kinderen in een ruimte, maar over hoe jij succesvol kunt zijn. Hoe ziet dan jouw werk en leven  er uit?

1. Wees niet bang voor de witte ruimte
. De kinderen hebben weinig marktonderzoek nodig om in de ruimte te bepalen wat ze willen gaan doen. Ze beginnen gewoon ergens. Vandaar uit ontstaat vanzelf het besef wat de volgende stap kan zijn. Veel ondernemers zijn zo begonnen. Managementgoeroe Charles Handy noemt ze Nieuwe Alchemisten: mensen die van niets iets bijzonders weten te maken. Ook in jouw werk zijn  ‘witte ruimtes’ die nu nog onbekend, leeg en groot zijn. Zet de eerste stap en vertrouw dat het vervolg zich vanzelf ontvouwt.
2. Laat de gehechtheid los aan ‘jouw idee’
. Als duizenden kinderen twee weken lang hun stickers mogen plakken in de ruimte, is er na die twee weken niet meer te zien wat er van jou is en wat van de ander. Een kind had een vraagteken gemaakt, maar een week later waren er zoveel stickers overheen geplakt, dat dit niet meer als vraagteken te herkennen was. Het is iets nieuws geworden. Zo is elk idee een uitnodiging voor anderen om bij te dragen. Maak van jouw idee een uitnodiging aan anderen om mogelijk te maken wat met individuele ideeën niet mogelijk zou zijn geweest.

3. Maak je niet druk om het hoe. Laat nieuwe patronen zich ontvouwen!
De kinderen hoeven niet eerst uren te vergaderen over de visie, het concept en de strategie. Er zijn geen afpraken voor de kinderen die de volgende dag of een uur later de ruimte betreden. Alles is al in de ruimte. Het enige dat de kinderen doen is bij dragen door stickers te plakken. De ruimte is de metafoor voor de nieuwe markt, de uitdaging die we aan willen gaan. Het lijkt een chaos, maar dat komt omdat je de nieuwe patronen nog niet herkent. Het potentieel in de ruimte is oneindig. Met oude gedragspatronen bereik je vaak geen nieuwe resultaten. Als je je open stelt voor de ruimte, zie je vanzelf de nieuwe patronen die je de weg wijzen. Stem je af op de ruimte: wat wil je mogelijk maken?. Hoe, dat ontvouwt zich vanzelf!
(Foto’s: Queensland Art Gallery)