Doel van het filosofieproject

Kinderen ontwikkelen samen een ‘zorgconcept’ dat zij ervaren als leuk en betekenisvol en dat volwassenen inspireert tot bewust leven

Centrale vraag: Wat betekent verzekeren door de ogen van een kind? Hoe verandert daardoor de markt van verzekeren en de levensstijl van volwassenen?

Ondernomen acties:

  •  2 gesprekssessies met 12 kinderen in Arnhem.
  • De uitkomsten zijn gebruikt als input voor het ontwikkelen, aanscherpen en uitwerken van een kindermerk voor Univé.

Welke aannames zijn uitgedaagd?
We beschouwen verzekeren voor zaken die we belangrijk vinden vaak als routinebeslissing. Kinderen hebben die routine nog niet. Wat zien we als we vanuit verwondering en een open geest kijken naar waarom we doen wat we doen?

Wat was de onderliggende filosofie in dit traject?
De gedachten van kinderen laten ons op nieuwe manieren naar onze keuzes: waarom willen wij ons verzekeren. Hun ideeën maken ons bewust van onze keuzes, de vrijheid die we hebben en de (schijn)zekerheden die we soms zoeken.

Welke metafoor is gebruikt om nieuwe mogelijkheden te zien in de bestaande situatie?
De tekeningen en gedachten van kinderen zijn metaforen voor de initiatieven die Univé wil realiseren om mensen op nieuwe manieren naar hun leven te laten kijken. Niet vanuit angst en zorg maar vanuit: wat is er mogelijk als ik in mijn kracht sta? Het maakt abstracte strategieën eenvoudig en inspirerend.

Welke verandering is tot stand gebracht?

  • interne betrokkenheid vergroten bij bedrijfskritische projecten van Univé: onze kinderen kunnen ons wat leren
  • ideeën van de kinderen gaven kaders voor conceptontwikkeling