Succesvol zakendoen en werken aan persoonlijke en maatschappelijk welzijn. Hoe is dat te combineren?

Die vraag beantwoorden Cor Hospes en Kees Klomp in hun boek Verlichting in Business. Ze nemen het Boeddhistische 8-voudige pad als uitgangspunt voor een nieuw perspectief op zinvol werken en ondernemen.  De schrijvers wandelden met acht personen uit de wereld van management en marketing door het Drentse oerlandschap. Elke wandeling beschrijft een maatschappelijk krachtenveld waar thema’s als winst, groei en bezieling een belangrijke rol spelen:

  • Small * Klein is het nieuwe groot
  • Spirit * De opkomst van de nieuwe spirituelen
  • Sustainability * De roep om duurzaamheid
  • Serve * De nieuwe betekeniseconomie
  • Sincere * De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit
  • Soft * De kracht van kwetsbaarheid
  • Slow * Langzaam is het nieuwe snel
  • Safe * De winst van commercieel idealisme

Kees en Cor nodigden mij uit voor de wandeling Small, over de kracht van Klein. We spraken over hoe veel organisaties, profit en non-profit, als gevolg van het verlangen naar meer en groter het contact zijn kwijtgeraakt met hun bron; de bezieling, het antwoord op de vraag ‘waarom doen we wat we doen?’. ‘Je moet groot durven denken’ wordt managers geleerd op leiderschapstrainingen. Maar dat ‘groot’ wordt vaak vertaald naar grote doelen en grote woorden zoals ‘leiderschap’, klantgerichtheid, pro-activiteit en innovatie’. Daarmee vergeten we dat de kiem van die grote doelen en woorden zit in de kleine stap, het kleine gebaar dat we NU maken. Het antwoord op de vraag ‘hoe?’ is dus: Nu!

Prijs: € 16,95

Nederlandstalig | Paperback, 256 blz.

Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2010 | EAN: 9789077881828

Ook verkrijgbaar als:Ebook € 12,99
Bestellen