Hoe breng je geluk tot leven in je werk en in organisaties?

Waarom zou je dit doen en wat levert het op?

Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkt dit uit in zijn nieuwe boek Bloei!.

Hij nodigde hiervoor 41 professionals uit om een essay te schrijven over de rol en waarde van geluk, compassie en integriteit als economisch principe voor mensen en organisaties. Het resultaat is een boeket van praktische visies op economie, management, marketing, ondernemerschap, coaching, leiderschap, wetenschap, duurzaamheid, markt en maatschappij.

Goed doen werkt.

Het principe van Maatschappelijk Meedogend Ondernemen speelt een centrale rol in ons werk en ons leven volgens Klomp. ‘Alles en iedereen is met elkaar verbonden. Daarin kan geen geïsoleerd eigenbelang bestaan’. Vaak gebruiken we de term Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om iets goeds te doen voor de wereld. Daarmee compenseren we andere activiteiten die bijdragen aan onze persoonlijke -lees: geïsoleerde- winst. Het kan ook anders. Klomp pleit er voor om Het Goede Doen als basis te nemen voor zakelijk succes. Vanuit compassie en verbinding met de wereld om je heen.

Hij noemt dat Maatschappelijk Meedogend Ondernemen en beschrijft hoe ‘normale’ bedrijven als Desso en Google, maar ook bakkerijen, supermarkten, banken, verzekeraars, adviesbureaus, retailers en zelfstandig professionals hun producten en diensten baseren op dienstbaar zijn en daar een gezond economisch verdienmodel voor hebben. Goed doen werkt. Voorbeelden kun je vinden in zijn artikelserie Het Corporate Compassion Grid.

Een kleine bloemlezing

Ik hoor veel redenen waarom Het Goede Doen niet zou werken voor zelfstandigen, ondernemers en organisaties: te soft, te vaag, werkt niet in mijn markt, te duur, klanten willen hier niet voor betalen, zo ben ik niet. En al die redenen worden met praktische voorbeelden onderuit gehaald door de auteurs. Een kleine bloemlezing.

  • Sander Tideman, ondernemer en directeur van Global Leaders Academy legt uit hoe mindfulness kan worden toegepast in organisaties. Het vraagt van mensen en organisaties vier kwaliteiten: focus, helderheid, ontspanning en stabiliteit. In deze turbulente tijd is dat geen luxe maar een noodzakelijke voorwaarde om effectief te zijn in je werk en je organisatie.
  • Samoeraikrijger en managementtrainer Bjørn Aris geeft tips hoe je principes uit de Oosterse vechtsport kunt toepassen om kracht te vinden in lastige situaties. Wat gebeurt er als je afstand doet van je visitekaartje? En waarom ben je onoverwinnelijk als je jezelf omringt met tegenkrachten in plaats van jaknikkers?
  • Geertje Couwenbergh is conceptontwikkelaar en pleit voor ‘innernemerschap’, je werk doen vanuit die dingen die je echt raken.
  • Hoe breng je de eenvoud terug in je werk? vragen Jefke Vink en Juliëtte Verhaegen zich af. Door persoonlijke voorbeelden praktijksituaties in organisaties waar zij mee werkten, geven ze aan hoe mensen en organisaties effectiever kunnen zijn. Richt je op de kleinst mogelijke stap die leidt tot het grootst mogelijke resultaat. Hun inspiratiebron is het boeddhistische achtvoudige pad.

Kortom, genoeg redenen om in 4 artikelen een aantal auteurs en hun invalshoeken verder uit te diepen. Wat hebben zij te zeggen over geluk en wat kun je er mee in jouw werk?

Wees van harte welkom om mij te volgen in deze artikelen. Eén ding werd mij steeds duidelijker na het lezen van de invalshoeken: niets hoeft je te stoppen om geluk tot bloei te brengen in je werk en je organisatie.